Festiwal Inqbator
  • Festiwal Inqbator
  • Festiwal Inqbator
  • Festiwal Inqbator
  • Festiwal Inqbator
  • Festiwal Inqbator
  • Festiwal Inqbator
  • Festiwal Inqbator
  • Festiwal Inqbator
  • Festiwal Inqbator
  • Festiwal Inqbator
  • Festiwal Inqbator
  • Festiwal Inqbator
  • Festiwal Inqbator

25 maja 2013 (sobota)

15.00 Mistrz Teatr Gry i Ludzie (Scena przy DH Kupiec)

Spektakl powstał z inspiracji ludowym podaniem z okolic miasta Pyskowice. Jest to historia obdarzonego niezwykłymi talentami rzemieślnika, który marzy o stworzeniu magicznego instrumentu, zdolnego odtworzyć wszystkie dźwięki świata.

W tym celu Mistrz porzuca bliskich, swój warsztat, w którym służył wszystkim pomocą i rodzinne miasto. Jego wieloletnią wędrówkę po świecie wieńczy spełnienie marzeń, udaje mu się stworzyć wymarzone dzieło. Jednak triumfalny powrót do rodzinnych Pyskowic okaże się pełną goryczy lekcją, gdyż czekają tam Mistrza niemiłe wieści.

Jest to elementarna lekcja wiedzy na temat ludzkich wyborów, które zawsze niosą z sobą jakąś utratę. Radość i łzy splatają tutaj łańcuch przyczyn i skutków. W spektaklu plan lalkowy współistnieje z planem żywym. Trójce aktorów towarzyszy para muzyków, dopełniając narrację śpiewem i oryginalnymi kompozycjami. Przedstawienie nie stwarza żadnych barier odbiorcom, jest więc dedykowane zarówno młodym jak i dorosłym.

Reżyseria: Maciej Nogieć | Scenografia/lalki: Michał Tramer, Bartosz Socha

Występują:  Anna Kandziora, Grzegorz Lamik, Michał Piotrowski | Zespół muzyczny: Martyna Kalus, Marcin Płaszczyk

 

16.00 Historia prawdopodobna – ingerencja taniec Ostrołęcka Scena Autorska (Scena przy DH Kupiec)

 

Trzecia odsłona spektaklu Historia prawdopodobna z wykorzystaniem sekwencji ruchowych opracowanych w technice scenicznej tańca.

Praca pod kierunkiem dr hab. Aleksandry Dziurosz: choreografa, pedagoga, twórcy Warszawskiego Teatru Tańca, wykładowcy Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.

 

17.00 Na horyzoncie myśli Teatr Mimo (Scena przy DH Kupiec / Scena Kameralna OCK – w zależności od pogody)

Najnowszy spektakl Teatru Pantomimy Mimo. Wszystkie mapy zgubili dawno temu. Czas odmierzają porami roku. Wędrują przed siebie po cienkiej linii marzeń,  poszukując miejsca, które dobrze znają. Niosą ze sobą swój dom nieskończony wierząc,  że niebo nie okaże się być zbyt wysoko.

Reżyseria: Bartłomiej Ostapczuk | Występują: Maja Pieczerak, Bartłomiej Ostapczuk | Produkcja Warszawskie Centrum Pantomimy

 

18.30 In blue Teatr Akt (Parking przed OCK)

Przedstawienie o lekkiej, niebanalnej formie, stanowiące połączenie teatru pantomimy, tańca, cyrku, teatru ulicznego i happeningu. Temat przewodni to podróż w krainę wyobraźni, w którą niespodziewanie wyrusza główny bohater. Fantazyjny świat wodny inspiruje do stworzenia wielu ciekawych wizualnie obrazów – czasem lirycznych jak spokojna toń wodna, czasem plastycznych jak rwący strumień, a czasem gwałtownych jak wzburzone morze. Środki wyrazu to: klasyczna pantomima, taniec z wielkimi pelerynami-skrzydłami, taniec z wachlarzami w ogromnych kulach, taniec na szczudłach i powerizerach. Pierwotna wersja spektaklu została specjalnie przygotowana i zaprezentowana na Europe on Water Festival w Istambule – Europejskiej Stolicy Kultury 2010.

Pomysł, reżyseria: Teatr Akt | Koordynacja projektu: Agnieszka Musiałowicz i Agencja KRAB | Występują : Marta Suzin, Agnieszka Musiałowicz, Janusz Porębski, Tomasz Musiałowicz, Marek Kowalski, Krzysztof Skarżyński (Teatr Akt) | Obsługa (światła i muzyka): Adam Sztorc  

Spektakl w pierwszej wersji pt. The Waters prezentowany był na Pflasterspektakel  w Linz
i Międzynarodowym Festiwalu Tańca Scena Otwarta.
The Waters powstał dzięki pomocy finansowej Miasta Stołecznego Warszawy oraz Konsulatu Generalnego RP w Istambule.

 

20.00 Bachantki Teatr Chorea (Scena Główna OCK)

Spektakl Bachantki w reżyserii Tomasza Rodowicza stanowi trzecią, finalną fazę mierzenia się z najbardziej intrygującym dramatem Eurypidesa i jest próbą opowiedzenia tej wieloznacznej tragedii przy użyciu innego niż w poprzednich projektach klucza. Do współpracy nad spektaklem został zaproszony amerykański choreograf Robert Hayden (tancerz, wieloletni współpracownik Ultima Vez, wcześniej współpracował już z Choreą, między innymi tworząc ruch do Oratorium Dance Project).

Chorea po raz kolejny sięga po tekst Bachantek. Efektem pierwszego etapu pracy był spektakl Bakkus – opowieść o konflikcie prawa i religii, przestroga przed fanatyzmem z jednej strony i nadużyciami władzy z drugiej, kryzysem wartości i grozą odpowiedzialności zbiorowej. Druga część – Śpiewy Eurypidesa to opowieść o zbiorowym szaleństwie i ostrzeżenie przed niebezpiecznymi, bigoteryjnymi praktykami.

Spektakl Bachantki – to konfrontacja tych dwóch wątków oraz odniesienie powstałych między nimi napięć do współczesnych relacji międzyludzkich. Dzisiejsze społeczeństwo to grupa, w której tak szybko, z łatwością wyznacza się zbiorową odpowiedzialność. Przy zanikaniu wiary w obecność Boga i zastępowaniu go nieudolnymi wizerunkami, łatwo przypisać sobie samemu wszechwiedzę i wszechwładzę i manipulować emocjami innych. Wobec entropii wartości, religii i autorytetów sposobem na zdefiniowanie siebie samego jest destrukcja i agresja wobec innych. Potrzeba oczyszczenia przez złożenie ofiary została w naszej kulturze zredukowana do znajdywania kozła ofiarnego. W każdym z nas jest jednoczesna potrzeba porządku i chaosu, potrzeba szaleństwa i harmonii. Dlaczego jesteśmy jedynym gatunkiem, który wyrzyna sam siebie, pragnąc w głębi serca najbardziej miłości i obecności Boga?

Reżyseria: Tomasz Rodowicz | Choreografia: Robert M. Hayden | Muzyka i prowadzenie chóru: Tomasz Krzyżanowski | Występują: Joanna Chmielecka, Julia Jakubowska, Małgorzata Lipczyńska, Majka Justyna, Janusz Adam Biedrzycki, Paweł Korbus, Maciej Maciaszek, Adrian Bartczak | Chór: Joanna Filarska, Sandra Gierzek, Joanna Kłos, Aleksandra Kozioł, Milena Kranik, Justyna Sobieraj-Bednarek, Elina Toneva, Paulina Tralewska, Dara Weinberg

 

21.30 Carmen Funebre Teatr Biuro Podróży (Parking przy ul. Prądzyńskiego, za Sceną przy DH Kupiec)

Inspiracją do powstania tego przestawienia były nasilające się konflikty etniczne, wybuchy nacjonalizmu i wojna w Bośni. Podczas pracy nad spektaklem członkowie zespołu spotkali się z uchodźcami z byłej Jugosławii. Ich relacje przyczyniły się do powstania uniwersalnych metafor opisujących los wygnańców. W przedstawieniu nielinearna historia rozgrywa się w planie realistycznym oraz metafizycznym.

Carmen Funebre Teatr Biuro Podróży używa spektakularnych środków przyciągających uwagę zarówno doświadczonego widza, jak i przypadkowego przechodnia. Szczudła, ogień, efekty świetlne, przejmująca muzyka wywołują lęk i współczucie. W spektaklu używa się niewielu słów, ale sekwencja sugestywnych obrazów wywołuje u widza silne wrażenie.

Reżyseria: Paweł Szkotak | Występują: Marta Strzałko, Agata Elsner, Jarosław Siejkowski, Tomasz Wrzalik, Bartosz Borowski, Łukasz Kowalski, Piotr Kaźmierczak, Mateusz Kostecki

 

Wydarzenia towarzyszące

Poligon teatralny Teatr Biuro Podróży, 22 – 24 maja

Warsztaty Działań Plenerowych

Proponowany przez Teatr Biuro Podróży warsztat jest próbą stworzenia, wraz z młodymi ludźmi w Ostrołęce, przestrzeni dialogu z mieszkańcami miasta. Celem warsztatów prowadzonych przez aktorów jest realizacja akcji plenerowej opartej na wyraźnym geście i mocnym, zaskakującym obrazie. Uczestnikom da to możliwość wyprowadzenia własnego miasta ze stanu równowagi, przerwania rutyny codzienności i wykreowania sytuacji osobliwej, jednocześnie jednak mocno osadzonej w lokalnych realiach. Działanie to, mające charakter performatywny oraz happeningowy, stanowić będzie częściowo otwartą strukturę, której ostateczny kształt nadadzą sami warsztatowicze oraz przypadkowi uczestnicy akcji. Pozwoli to na spontaniczną transformację przestrzeni miejskiej, stworzy przestrzeń spotkania i interakcji, a także umożliwi konfrontację twórców, czyli uczestników warsztatów z mieszkańcami miasta oraz niespodziewane i nieprzewidywalne w skutkach zaangażowanie ich w bieg wydarzeń.

Dzieląc się wieloletnim doświadczeniem, aktorzy Teatru Biuro Podróży zapoznają uczestników z metodami pracy nad szeroko rozumianym widowiskiem plenerowym. Program warsztatów obejmie fizyczne działania związane z ciałem i ruchem w przestrzeni otwartej, elementy ekspresji aktorskiej, pracy nad kostiumem i scenografią oraz konceptualizację, realizację i finalizację performansu z uwzględnieniem technik plenerowych, takich jak szczudła, ogień, proste akrobacje, improwizowane historie; prace z zastosowaniem technik multimedialnych – film, przetwarzanie komputerowe obrazu, publiczne pokazy multimedialne w przestrzeni miejskiej; tworzenie scenariusza gry miejskiej przy współudziale uczestników

Warsztaty odbywać się będą przez trzy kolejne dni, tj. 22, 23 i 24 maja 2013 roku.

Dnia 25 maja uczestnicy warsztatów zostaną również zaproszeni do wzięcia udziału w przygotowaniach i prezentacji spektaklu Carmen Funebre w ramach Festiwalu Teatralnego InQbator Ruchu vol. 2.

 

Street jam/performance Cats Claw Crew, 21 – 23 maja

Cats Claw Crew – Polska czołowa grupa tancerzy break dance, istniejąca od 2007 roku. W skład grupy wchodzą:  Kamil „Monk” Białobrzewski, Bartek „Skromny” Białobrzewski, Aleksander „Nevi” Białobrzewski z Rzekunia (przedmieście Ostrołęki), Tomasz „Jonasz” Nikodemski z Ostrołęki, a także Łukasz „Pielgrzym” Czapski, Dawid „Gieras” Gieranin, Bartek „Sancho” Sawicki z Siedlec. Przez całą swoją taneczną karierę zdobywali wiedzę od najlepszych tancerzy oraz prekursorów tańca break dance m.in. Ken Sweft z (USA), Poe One USA), Luigi (USA),  Abstrakt (USA), Machine (USA), Wing (Korea), oraz wielu innych. Trzech członków grupy posiada tytuł instruktora tańca nowoczesnego. Tancerze wiele razy współpracowali z grupą Caro Dance tańcząc w spektaklach: Dziadek do orzechów, CarmenZapach Kobiety oraz Chopin (w Polsce oraz we Francji), a także  z zespołem Full Power Spirit robiąc pokazy na koncertach zespołu oraz prowadząc warsztaty taneczne na terenie całej Polski. Ostatnio można było zobaczyć ich w trzeciej edycji programu Got to Dance.

 

Gra miejska Maska 23 – 25 maja

Gra towarzyszy InQbatorowi, fabuła jest związana ze spektaklami i ma na celu zachęcić uczestników gry do udziału w festiwalu. Organizatorem gry jest Ostrołęckie Centrum Kultury. 

Konsultantem programu spektakli i działań tanecznych Festiwalu Teatralnego InQbator Ruchu vol. 2 jest dr hab. Aleksandra Dziurosz, Dyrektor Warszawskiego Teatru Tańca.

Festiwal Teatralny InQbator