• Festiwal Inqbator
  • Festiwal Inqbator
  • Festiwal Inqbator
  • Festiwal Inqbator
  • Festiwal Inqbator
  • Festiwal Inqbator
  • Festiwal Inqbator
  • Festiwal Inqbator
  • Festiwal Inqbator
  • Festiwal Inqbator
  • Festiwal Inqbator
  • Festiwal Inqbator
  • Festiwal Inqbator

Program

Festiwal Teatralny InQbator
Ostrołęka 2017
14 – 16 września 2017 roku

14 września (czwartek)

18.00 Parada (Pl. Bema – Scena przy DH Kupiec)
 „Cykliści” – Teatr Porywacze Ciał
 18.30 Oficjalne otwarcie InQbatora (Scena przy DH Kupiec)
19.00 Dobrze, będzie dobrze Teatr Academia  (Scena Kameralna OCK )
20.00  Vai Vem– GATO SA  Company – Portugalia (Scena Główna OCK)
21.30 Cyrk bez przemocy Teatr Klinika Lalek (Parking przy ul. Prądzyńskiego, za Sceną przy DH Kupiec)

 

15 września (piątek)

10.00 Między owadami Fundacja Sztuka Ciała(Scena Kameralna OCK)
19.00 biały KWADRAT na czarnym tle Fundacja Artystyczna Perform (Scena Kameralna OCK )
19.30   INQBATOR 2015  – wernisaż pokonkursowej wystawy fotograficznej (Hol OCK)
19.55  Boundaries. Interaktywny Mapping Video z Choreografią Taneczn Dariusz Makaruk (Parking przed OCK)
20.00 Kwiaty zła Teatr Akt  (Scena Główna OCK)  
21.30  Korowód Tańca Kijowski Teatr Uliczny – Ukraina  (Parking przed OCK)

 

16 września (sobota)

13.00  Awanturka z leśnego podwórka Teatr Bajlandia (Scena przy DH Kupiec)
14.00 finał Lekcji Kultury Fizycznej (plac przy Scenie przy DH Kupiec)
15.00 finał Warsztatów „Ludowe love” (Scena przy DH Kupiec)
18.00  Insomnia Teatr Academia, Fundacja Artystyczna Perform, Dariusz Makaruk, adepci Zespołu De-eM premiera rezydencja  (Scena Kameralna OCK )
19.00 Piękna i bestia Ostrołęcka Scena Autorska (Scena przy DH Kupiec)
20.00  Szkoła błaznów Wrocławski Teatr Pantomimy (Scena Główna OCK)
21.45 Silence – Cisza w Troi    Teatr Biuro Podróży (Parking przy ul. Prądzyńskiego, za Sceną przy DH Kupiec) 

Wydarzenia towarzyszące: 

  • 9 – 16 września

Warsztaty „Ludowe Love” –Alisa Makarenko

  • 11 -13 września

Duża przerwa 6  prezentacji x 20 min

  • 11 – 16 września

 Lekcja Kultury Fizycznej Paulina Święcańska i Paweł Konior

  • 12 września

Spotkanie „Piszemy o teatrze” – Włodzimierz Neubart

  • 14 – 16 września

Gra uliczna „Maska”

  • 14 – 16 września

Konkurs na recenzję teatralną dla młodzieży szkolnej

Działania animacyjne:

  • 11 – 13 września – Duża przerwa (projekt MIK) działania skierowane do szkół ponadpodstawowych, polegające na prezentacji krótkich form teatru fizycznego, tańca i baletu podczas długich przerw w szkołach. Mini spektakle nie będą zapowiadane, a efektem spodziewanym będzie zaintrygowanie młodzieży i, być może, zachęcenie do „poszukiwań” sztuki.
  • 14 – 16 września – gra uliczna Maska (pomysł i wykonanie Ostrołęckie Centrum Kultury). Przebieg gry polega m.in. na uczestnictwie w spektaklach, zbieraniu autografów artystów, wyszukiwaniu działań poza „mainsteamem”.
  • 14 – 16 września – konkurs na recenzję teatralną (pomysł MIK, realizacja Miasto Ostrołęka wraz z Wydziałem Oświaty). Dyrektorzy szkół poświęcają jeden z apeli omówieniu  programu Festiwalu i zachęceniu uczniów do pisania recenzji ze spektakli. Nagrody funduje Prezydent Miasta Ostrołęka.

 

Działania edukacyjne:

  • 10 września – Pisz o teatrze (projekt MIK, realizacja Miasto Ostrołęka wraz z Wydziałem Oświaty). Warsztat dla młodych i starszych literatów pragnących pisać recenzje teatralne. Prowadzony w formie rozmowy/spotkania ze znakomitym Chochlikiem Kulturalnym – blogerem teatralnym, panem Włodzimierzem Neubartem. Spotkanie ma pomóc, głównie młodzieży, w przygotowaniu recenzji konkursowych.
  • 09 – 16 września – Warsztaty Alisy Makarenko (projekt MIK)
  • 11 – 16 września – Warsztaty Lekcja Kultury Fizycznej (projekt MIK, wykonanie Fundacja Perform). Projekt skierowany do trzech liceów ostrołęckich (ok. 120 uczestników), polegający na pięciodniowej pracy z młodzieżą wybraną przez zaproszone do współpracy ostrołęckie licea. Lekcja Kultury Fizycznej to zajęcia ze sztuk walki (elementy samoobrony, pady i przewroty z judo i aikido) dla chłopców i zajęcia z contact improvisation oraz Animals flow dla dziewcząt, które w efekcie końcowym doprowadzą do wspólnego występu performatywnego w ramach festiwalu.

 

 

Opis spektaklu Cykliści Teatru Porywaczy Ciał
Cykliści – to po prostu zwariowany ślub Bractwa Cyklistów – czyli uliczna parada na ludzi, rowery i muzykę Teatru Porywacze Ciał z Poznania. Jest wesoło, groteskowo, absurdalnie, kolorowo i głośno. Czyli wszystko co potrzebne, żeby trochę namieszać i wnieść więcej życia do ulicznej rzeczywistości. A jak ktoś nie lubi ślubów, to ryż mu w oko i zaraz polubi… Cała akcja jest oparta na barwnym korowodzie szalonych weselników –  niezwykłych rowerzystów. Panna młoda zabiera ze sobą wszystkie prezenty i ucieka przed swoim wybrankiem na pokracznej hulajnodze, jest rozkapryszona i zwariowana… Jej welon unoszą w powietrze baloniki w kształcie serca. Pan młody goni ją, ale jednocześnie nie stroni od innych niewiast i wszelkiej zabawy. Ciągle wszystkich zaczepia, częstuje szampanem, tańczy i szaleje. Człowiek – orkiestra komentuje wszystko na żywo, wciąga publiczność w akcje, stwarzając muzykę z grających elementów, które ma zamontowane na swoim rowerze, puszcza ją z taśm, organizuje imprezę, za każdym razem kiedy korowód się zatrzymuje. Szalony duchowny, mający połączenie astralne,  próbujący pogodzić młodych, dolewa oliwy do ognia, zapominając w kółko, kto z kim się żeni, więc ciągle udziela ślubów przypadkowym widzom. Jest jeszcze Ciocia z Wysp Hawajskich, Brat pana młodego, śmieciarz i nicpoń, oraz Człowiek Prosto z Plaży, co chciał nad wodę, a trafił na ślub…. Parada jest interaktywna, wciągamy do zabawy widzów. Siedmiu cyklistów jedzie sobie luźno na rowerach, robiąc przystanki czas od czasu. Jest bardzo kolorowo, głośno z odrobiną pirotechniki i mnóstwem szaleństwa. Przygoda, przygoda, każdej chwili szkoda, hej!

Scenariusz, reżyseria, scenografia: Maciej Adamczyk i Kasia Pawłowska

Wykonanie – weselnicy cykliści

 

Opis spektaklu Teatru Academia dobrze, będzie dobrze:

Spektakl o… trudno powiedzieć o czym, bo o wszystkim. Główne – jak się poruszać w czasie i przestrzeni. Bywa to kłopotliwe, bo i czas i przestrzeń, ale przecież będzie dobrze. Tytuł i inspiracja pochodzą od pewnej wielce wiekowej Pani, która tę frazę powtarza kilkadziesiąt razy dziennie. Czy to nieodwołalna demencja, czy odwołanie do Wiary? Oczywiście tego nie rozstrzygamy, tylko sobie mruczymy na ten temat.

Spektakl autorski Romana Woźniaka
Występują:
Maria Kapała, Alisa Makarenko, Joanna Ziemczyk, Mikołaj Tomasz Steppa
Muzyka: Konrad Kucz
Ruch sceniczny: Zespół oraz Kama Giergoń
Opieka kostiumograficzna: Zuzanna Sapeta

 

Opis spektaklu Vai Vem Gato SA (Portugalia)
Mężczyzna, przyczyna i miejsce. Rozpoczyna się podróż. Trasa? Nieznana. Czy to ważne? Może i nie. To historia tak często powtarzającego się losu. A jednak, choć tak dobrze znany, pytania, pragnienia i marzenia w jego ramach zmieniają się. Cztery postacie, ich historie, wrak statku i otwarte morze. Poszukiwanie miłości, ucieczka przed przeszłością, ucieczka przed powinnością – i odnalezienie miejsca, gdzie ziarno będzie mogło ponownie zapuścić korzenie. Podróż pełna niepewności, niedokończona i nieskończona zarazem, wydaje się zawieszona na scenie w formie minimalistycznych relacji i przywodzi nam na myśl Człowieka, tak dobrze znanego i tak enigmatycznego, dziwnego i szczególnego, statycznego i w ruchu. Vai Vem to wizualna podróż, gdzie ciało i cisza są głównymi bohaterami. Inspirowana tematem migracji, poprzez teatr fizyczny jako narzędzie narracji, sztuka przedstawia bohaterów jako ponadczasowe cienie, podróżujące po swoich własnych historiach. I jak w kalejdoskopie, opowiada nam ona o oddzieleniu, iluzji, ludzkiej głębi i lękach. O samotności, miłości, życiu i impulsach, które skłaniają nas do odejścia.

 

Dramaturgia: Ángela Valderrama

Reżyseria: Juan Carlos Agudelo

Występują: Helena Rosa, Marina Leonardo, Raul Oliveira, Tomás Porto

Konsultacje, Maski: Mario Primo

Światła: Rul Sensos

Dźwięk: Jose Oliveira

Multimedia, Animacje: Rui Senos, Nuno Cintrão

Scenografia: Gato SA Company

Zdjęcia: José Mónica, Paulo Chaves

Produkcja: Ajagato

 

Opis spektaklu Między owadami Fundacji Sztuka Ciała
Między owadami to propozycja dla publiczności niemal w każdym wieku (zapraszamy widzów od 4 r. ż.). Baśniowy i pełen symboli świat insektów odsłonią przed nimi trzy aktorki pantomimy i akompaniujący im na żywo muzyk. W spektaklu Między owadami pantomima, taniec, teatr fizyczny oraz grana na żywo muzyka przybliżają widzom życie insektów, które rzadko na co dzień dostrzegamy. Jak przez lupę zobaczymy na scenie ich prywatny świat – bliższy nam niż się spodziewamy. Mała gąsienica nie chce być taka jak inne. Zamiast pożerać kolejne liście, wyrusza w podróż, która staje się metaforą dorastania.

Występują: Maja Kaznowska/Joanna Płóciennik, Anna Ługowska, Katarzyna Wróbel
reżyseria – Joanna Płóciennik
scenariusz – zespół (na podst. pomysłu Anny Ługowskiej)
muzyka – Bartosz Ługowski (Tulipaństwo)
scenografia, kostiumy – Małgorzata Szabłowska (Szabłowska Studio)
produkcja – Fundacja Sztuka Ciała

 

Opis spektaklu biały KWADRAT na czarnym tle Fundacji Artystycznej Perform
Spektakl improwizowany w przewrotny sposób nawiązuje do obrazu Kazimierza Malewicza, który został uznany za pierwsze dzieło nieprzedstawiające Czarny kwadrat na biały tle. Spektakl w swoich  założeniach koncepcyjnych porusza się w czystej formie wizualnej, ruchu z pogranicza teatru fizycznego, kontakt improwizacji, authentic movement oraz improwizacji, a także intuicyjnych scorach związanych ze zbiorem skojarzeń, dotyczących tematu pustki i zapełnienia. Dodatkowym partnerem do ruchu jest muzyka występująca na żywo, która uzupełnia, a często uwypukla, temat improwizacji i jej wariacje. Powstające napięcia pomiędzy elementami dzieła scenicznego tworzą natomiast specyficzny świat, w którym osadzeni są abstrakcyjni bohaterowie bez kontekstu czasu i materii.

Tytuł wieczoru: biały KWADRAT na czarnym tle

Koncepcja i reżyseria: Paulina Święcańska

Taniec: Aleksandra Osowicz, Paulina Święcańska, Paweł Konior

Muzyka na żywo: Jakub Dykiert

Reżyseria świateł: Roman Woźniak

Czas trwania: bliżej nieokreślony

 

Opis występu Dariusza Makaruka Boundaries. Interaktywny Mapping Video z Choreografią Taneczną:

Boundaries to występ z udziałem choreografii tanecznej w środowisku immersywnym, ukształtowanym przez obraz z projekcji video. Projekcje są generatywne, tworzone komputerowo na żywo za pomocą specjalnie napisanego systemu komputerowego, na potrzeby projektu przez Dariusza Makaruka.  Dzięki responsywnemu połączeniu środowiska realnego i wirtualnego, tancerz może bawić się projekcją na żywo, tworząc ponadczasową poetykę w oparciu o cyfrowy scenariusz i język wizji, bazujący na zabawie i fantazji, które uzmysławiają nieskończoną wyobraźnię człowieka.

Strona projektu: www.makaruk.net

 

Opis spektaklu Kwiaty zła Teatru Akt

Poezja Charlesa Baudelaire’a, głównie zbiór Kwiaty zła, wzbogacona o teatralne środki wyrazu i ekspresji artystycznej, będzie próbą ukazania piękna w rzeczach, które na pierwszy rzut oka piękne nie są. Wizje spektaklu odzwierciedlą poszukiwanie sensu sztuki, roli artysty w odkrywaniu sacrum, odkrywanie absolutnego piękna w świecie „spleenu i ideału” poety. Punktem wyjścia spektaklu będą zdarzenia u schyłku życia Charlesa Baudelaire’a, kiedy w marcu 1866 roku upada w kościele Saint-Loup w Namur w Belgii. Następstwem tego wypadku jest częściowy paraliż i niewyraźna mowa z zachowaniem jasności umysłu. Ta egzystencja ciągnie się jeszcze rok w zakładzie leczniczym w Paryżu. Rok z życia Baudelaire’a to cierpienie, na które można spojrzeć przez pryzmat twórczości: „Cierpi pan to prawda, ale kto wie, czy to cierpienie nie stworzy pańskiej wielkości i czy nie jest panu równie potrzebna jak innym – szczęście” – wypowiedź Madame Cosmelly z noweli Panna Fanfarlo.

Kreacja zespołowa Teatru Akt

Występują: Agnieszka Musiałowicz, Marta Suzin, Marek Kowalski, Tomasz Musiałowicz, Janusz Porębski, Krzysztof Skarżyński

Kompozycja muzyki: Robert Jędrzejewski

Światło : Adam Sztorc

Dźwięk : Heniek Małolepszy

Kurator spektaklu: Marek Kowalski

Premiera spektaklu Kwiaty zła odbyła się w ramach Sztuki Obrzeży 18 marca 2016 roku.
Opis spektaklu INSOMNIA
Projekt zakłada spotkanie trzech grup: Fundacji Artystycznej PERFORM – operującej technikami tańca, ale także improwizacją, muzyką kreowaną „na żywo”, elementami performatywnymi, Teatru Academia – operującego narracją wizualną, z elementami tańca i ruchu scenicznego, wyrazistą plastyką sceny oraz młodzieży zainteresowanej teatrem z Ostrołęki.

Połączenie tych trzech formacji daje szansę na interesujące spotkanie warsztatowe, wspólne przyjrzenia się podstawowym jakościom dzieła scenicznego. Począwszy od technik tanecznej ekspresji scenicznej, skończywszy na całościowej kompozycji wizualnej i dramaturgicznej spektaklu. Obecność w projekcie doświadczonego muzyka i specjalisty od projekcji multimedialnych daje gwarancję wyrazistego i sprawnego warsztatowo finalnego dzieła.

Tytuł spotkania warsztatowego – INSOMNIA (bezsenność) – niesie intrygujące pola skojarzeń, prowokuje do kreowania ekspresji wyciszonych, subtelnych, minimalistycznych, konfrontowanych z silnymi dynamikami i repetywnością mocnych dramaturgicznie elementów. Doświadczenie tych pierwotnych jakości może mieć ważny aspekt edukacyjny dla grupy początkujących adeptów pracy scenicznej i znakomity pretekst twórczych poszukiwań grupy doświadczonych tancerzy i aktorów.

Będziemy pracować 5 dni w takich technikach, jak improwizacja, kontakt improwizacja, taniec współczesny, animal flow, ruch autentyczny, teatr fizyczny.

 

Opis spektaklu Szkoła błaznów

Szkoła błaznów powstała z inspiracji dramatem Michela de Ghelderode’a.

Kluczem do interpretacji tekstu belgijskiego dramaturga, w swojej twórczości zbliżającego się do francuskiej awangardy XX wieku, było ostatnie słowo padające w Szkole błaznów – okrucieństwo.

Szkole błaznów twórcy zastanawiają się nad koncepcją losów ludzkości, jak również pojedynczego życia, jako historii okrucieństwa, przemocy i prześladowań.

Współczesny świat – obwarowany różnorodnymi aktami prawnymi, w tym konwencjami praw człowieka – nie potrafi sobie poradzić z okrucieństwem. Ciągle jesteśmy świadkami przemocy i coraz bardziej wobec niej stajemy się bezsilni i moralnie zobojętnieni. Recepcja przemocy, która jest silnie zakorzeniona w naszym życiu, staje się coraz bardziej problematyczna. Ambiwalencja w ocenie zła, jak i w kwestii jego pochodzenia, nierzadko stanowi pretekst usprawiedliwiający dla oprawców.

Szkole błaznów temat okrucieństwa pojawia się na kilku płaszczyznach: człowieka wobec człowieka, systemu wobec jednostki i natury wobec człowieka. Czy wygrywa silniejszy, czy sprytniejszy? Ratunkiem jest spokój ducha, czy histeryczny śmiech? A może maska błazna jest tym najwłaściwszym kamuflażem, szansą na przetrwanie?

 

Scenariusz i reżyseria: Zbigniew Szymczyk

Kostiumy: Wanda Kowalska

Muzyka: Jacek Wierzchowski

Wizualizacje: Maria Porzyc

Asystent reżysera: Anatoliy Ivanov

Obsada: Anna Nabiałkowska, Jan Kochanowski, Agnieszka Charkot, Izabela Cześniewicz, Agnieszka Dziewa, Maria Grzegorowska, Agnieszka Kulińska, Sandra Kromer-Gorzelewska, Monika Rostecka, Artur Borkowski, Anatoliy Ivanov, Mateusz Kowalski, Piotr Sabat, Mariusz Sikorski, Krzysztof Szczepańczyk

 

Opis spektaklu Silence/ Cisza w Troi Teatru Biuro Podróży
Teatr Biuro Podróży znany ze swojego legendarnego spektaklu plenerowego  Carmen Funebre, pokazującego okrucieństwa wojny, po raz kolejny mierzy się z tym tematem. Wykorzystując środki teatru plenerowego: symboliczną scenografię, ogień, szczudła oraz postaci dzieci i przejmującą muzykę, opowiada o ludziach, którzy znaleźli się w zawierusze wojennej, i którym pozostały już tylko marzenia o ucieczce.

W kontekście zatrważającej rzezi i czystek dokonujących się na Bliskim Wschodzie, których rezultatem jest masowy exodus ludności w bezpieczniejsze miejsca, Teatr Biuro Podróży opowiada o losach uchodźców. Po spektaklu Carmen Funebre, dla którego inspiracją była wojna w Jugosławii, wydawało się, że we współczesnym świecie nic gorszego już stać się nie może. Jednakże rzeczywistość przerosła wyobraźnię. Jesteśmy świadkami zjawiska o niespotykanej skali, które wywołuje niepokój i lęk w całej Europie. Czy mamy się czego obawiać? Teatr Biuro Podróży przygląda się sytuacji z punktu widzenia mieszkańca oblężonego miasta, na które spadły bomby. Człowieka, któremu jeszcze kilka lat temu nie przyszłoby do głowy, że stanie się uchodźcą. Bohaterami spektaklu są dzieci – niewinni świadkowie śmierci bliskich, ofiary tułaczki i głodu. Dla tych dzieci i ich przyszłego spokoju, spróbujmy choć na chwilę postawić się  w roli uchodźcy.

Reżyseria: Paweł Szkotak
Muzyka: Wiki Nowikow
Scenografia: Teatr Biuro Podróży
Aktorzy: Bartosz Borowski, Magdalena Dębicka, Aizah Khan, Łukasz Kowalski, Jarosław Siejkowski, Marta Strzałko, Tomasz Wrzalik, Maciej Zakrzewski
Technika: Łukasz Jata

Spektakl powstaje na zamówienie Greenwich+Docklands International Festival/London oraz Hull UK City of Culture 2017 / Freedom Festival, w koprodukcji z GDIF.

 

Festiwal Teatralny InQbator